english
Usynlighetene
i det nære landskapet
Tekst:
Amalie Marie Selvik
I
sine blyanttegninger fører Ingwill Gjelsvik oss tett sammen
med naturen. Til intim betraktning av tegnede studier av tilsynelatende
vakre og uforpliktende naturopplevelser. Flere av Gjelsviks nye
tegninger handler om det som er i våre fysiske omgivelser
vi ikke ser, alt det man går forbi eller tråkker på.
Alt det som er der - men som ikke er til stede i vår bevissthet.
Formalt
og teknisk arbeider Gjelsvik innenfor grensene for tegningen som
medium. Med blyant på papir arbeider hun frem store detaljerte
fotorealistiske motiver i gråtoner. Hun insisterer på
den håndverksmessige tidkrevende tegneprosessen. Presist og
nøyaktig behersker hun den naturalistiske gjengivelse ved
hjelp av teksturer, lys og skygge i ulike valører av grått.
Gjelsvik
har beveget seg bort fra de komplekse collagepregede motivene og
ornamentale blondemønstrene, til å dekke arket med
ett helhetlig motiv. De realistiske naturstudiene minner oss om
det norske landskapsmaleriet. En motivsjanger med sterk tradisjon
innen norsk kunsthistorie. Men det er ikke de store utsiktene over
hav, fjell, åpne vidder, eller overveldende naturkrefter som
opptar henne. Istedenfor tar Ingwill Gjelsvik utgangspunkt i den
nære og daglige omgangen med dyreliv og naturomgivelser, og
skildrer nøkternt og saklig helt hverdagslige motiver hun
finner i sine fysiske omgivelser. Blant vegetasjon i skogen og langs
veien, blant planter og trær. Med et perspektiv der hun fører
blikket vårt ned mot skogbunnen. Til betraktninger av kompakte
komposisjoner dominert av grus, jord, ugress og vissent løv.
Men
Gjelsvik leker med vår oppfatning av det vi ved første
blikk ser som selvforklarende motiver. I første omgang leses
tegningene som vakre naturstudier eller stilleben, inntil vi legger
merke til at noe fryktelig er i ferd med å inntreffe - eller
allerede har skjedd. I "Animal Architecture" (2010) ligger
en beverhytte av jord og kvist idyllisk ved vannkanten av et stille
tjern omgitt av skog i bakgrunnen. Men blant beverens konstruksjon
av greiner, gress og dødt løv ligger det fyrstikker
spredt utover. Ved å bringe inn et menneskelig nærvær
undergraves naturens harmoni og det åpenbarer seg et potensiale
for kritikk av det menneskesentrerte verdensbilde. Illevarslende
antyder motivet hvor skrøpelig forestillingene og forventningen
vi har til vårt idealiserte forhold til naturen. Gjelsvik
er bekymret for menneskenes dualistiske omgang med våre omgivelser.
Vi setter pris på den, men samtidig er vi uforsiktige, respektløse,
eller direkte terroriserende i vår daglige holdning til naturen.
Diskriminering
av andre basert på deres artstilhørighet, rase eller
kjønn er en gjenkjennende grunnleggende tematikk i den kunstneriske
praksisen til Ingwill Gjelsvik. Tidligere har hun arbeidet med dyrs
rettigheter med en moralsk stillingtagen til krenkende behandlinger
av dyr. I hennes nye prosjekt er det derimot eget liv med hund,
og egen opplevelse av å miste sitt kjære kjæledyr
som hun har levde sammen med i 10 år sterkt nærværende.
Gjelsviks eget forhold til omgivelsene nær kunstnerens eget
hjem og de daglige lufteturer med hunden utgjør en av de
mange inspirasjonskildene til hennes kunst. Turer der hundens behov,
nysgjerrighet, lek og markeringer dominerer og styrer tid og rom
- og blikkets registrering hver minste detalj i grøftekanten
langs stier og veier.
Den
lille tegningen "Burial mound 1:1" (2009) er et nærbilde
av en liten bar jordflekk av sand, klumper og kvister, ugress og
bregner. Tittelen betyr gravhaug og upretensiøst kan det
lille motivet knyttes til de mange nedgravde smådyrene og
kjæledyrene som finnes rundt omkring oss. Den stille eksistensen
av slike steder som vitner om i vårt behov for ritualer og
det vanskelige ved bortgang av et kjært dyr. Det er nettopp
i det formale og estetiske ved dette bildet, ideen om det rene naturstudiet
som ramme, at motivet unndrar seg det spektakulære. Gjelsvik
insisterer i stedet å rette oppmerksomhet mot det ualminnelige
i det alminnelige. Uten overraskende skjult innhold gjengir "Burial
mound 1:1" rett og slett en realistisk og autentisk registrering
av en beskjeden og alminnelig jordflekk på bakken - som for
de fleste er usynligheter i landskapet vi ikke undersøker
nærmere. Uanselige spor i naturen, langs med stien, eller
i vår hjemlige hage utgjør refleksjoner over våre
kulturelle og estetiske intervensjonene i det naturlige landskapet.
Blyanten til Gjelsvik setter sine spor på tegnearket på
samme vis som grus og jord lager markering i landskapet. Visuelt
skyver hun det figurative motivet nesten over til abstraksjon.
I
de to tegningene "EVERYDAY (HVERDAG)" (2011) fremstår
motivet ved første øyekast til å være
en fremstilling av en sti av grus med høyt gress i kanten.
Men på nært hold, blant visne blader, småstein
og ugressplanter, er noen av naturelementene byttet ut med myriader
av ansikter, og en liten hvit plakat. Integrert i grusen kommer
det til syne demonstrerende kvinner og menn som påminner oss
om det siste årets sjokkbølger av demonstrasjoner rundt
om i verden. Økende fattigdom, arbeidsledighet, brudd på
menneskerettighetene og politisk undertrykkelse har skapt et ekstremt
behov for opprør og protester i mange land. Mennesker som
hver dag tar kontroll gjennom kollektive ytringer i retning av å
ønske endringer i sosiale og politiske vilkår.
Det
er når man fordyper seg i hvert enkelt bilde det blir det
tydelig at Ingwill Gjelsvik berører aktuelle tema om humanisme
og menneskers vilkår i vår samtid. I motiver som eksisterer
i grenselandet mellom illusjon og realitet, sårbarhet og styrke,
samhørighet og konflikt, uttrykker Gjelsvik en oppriktig
bekymring for verden slik den er nå.
Ingwill
Gjelsvik verdsetter tegnekunstens grunnleggende praksis for å
oversette, dokumentere, registrere og analysere verden vi besitter.
I disse tegningene danner
landskapsmotivet den nødvendige konteksten for de fragmentariske
elementene som antyder fortellinger, handlinger, eller utviklinger.
I vekselvirkningen mellom kontrollert og utemmet natur anes en verden
som rommer mer kaos enn vi liker - og mer usikkerhet enn vi tåler.
Gjelsviks tegninger vekker kanskje flere spørsmål enn
svar. Er den virkeligheten vi til hverdags beveger oss i så
rasjonelt organisert som vi tror? Lykkes vi i å holde blikket
åpent for de mange veiene vi kan ta, eller følger vi
blindt det ene sporet vi engang har valgt?
|