english
ABSTRAKSJON
MINUS EN: ET TEPPE I SVARTE, GRÅ OG BRUNE VALØRER
Tekst:
Nina Sundbeck-Arnäs Kaasa
Et
teppe melert i svarte, grå og brune valører. Filtet
av karet hundehår. I likhet med måten Ingwill Gjelsvik
bygger opp sine tegninger med lag fra hardest til bløtest
bly, er Abstraksjon minus en formet av lag på lag med hår,
fordelt over to rektangulære felt, et mørkt og et lysere.
Hårene har kunstneren samlet over ti år fordi hun ville
spinne garn og strikke et varmende dekke til hunden, hennes hund.
Men sånn ble det ikke. Arbeidet med teppet ble i stedet en
måte å bearbeide sorgen.
Laget av hår i motsetning til ull, saueull. Det ligger en
motstand i materialet som har med vår kultur å gjøre,
å menneskeliggjøre hunden og skille den fra andre husdyr.
Det knytter seg derfor et kroppslig nærvær og en etisk
motstand til mediet. Forskjellen mellom hundehår og saueull
er egentlig ikke annet enn nedarvede tradisjoner og fordommer om
disse individenes egenskaper og bruksområde. Noe som bekrefter
dette er at det finnes grupper blant urbefolkningen i Nord - Amerika
som i århundre brukte ull og hår fra både hunder
og mennesker til å veve stoffer av. Hva om det ikke skiller
mer en som så mellom artene?
Arbeidet åpner i så måte for en kritisk dialog
om etablerte og godtatte forestillinger om dyr og forhold mellom
dyr og mennesker. Ikke minst belyser det Gjelsviks politiske agenda,
anti-spesiesisme, et engasjement som går i mot spesiesisme
eller det som på norsk også kalles artssjåvinisme,
altså undertrykking og diskriminering av individer ut fra
deres artstilhørighet. Moralen kan forankres i det faktum
at hundehårene ble samlet for å tjene hundens foremål
og at kunstprosjektet kommuniserer på vegne av dyrs interesser.
I boken The Sexual Politics of Meat, har forfatteren og dyrevernforkjemperen
Carol J. Adams drøftet sammenhenger mellom undertrykkelse
av rase, kjønn, klasse og art. Dyr blir i likhet med kvinner,
svarte og fattige gjort til offer for en patriarkalsk konsumkultur
som vedlikeholdes av en kjøttspisende befolkning. Kort fortalt
er hennes argument at kjøttspising eksisterer i og bidrar
til en patriarkalsk verden. Etter å ha lest om industrialisert
ullproduksjon i Australia, og den groteske behandlingen av Merinosauer
er det heller ikke vanskelig å trekke paralleller til undertrykking
av kvinner i noen deler av verden. Det er også blant feministisk
og identitetsorientert kunst de siste femti årene at vi finner
arbeider som i likhet med Abtraksjon minus en spør etter
betrakterens kroppslige reaksjoner.
Blant annet har den amerikanske kunstkritikeren Lucy Lippard pekt
på måten abstrakte objekter og installasjoner laget
av Eva Hesse og Louise Bourgeois i 1960 årene overførte
spenninger mellom formale og materielle motsetninger som intuitivt
fanges opp gjennom kroppslig identifikasjon med objektenes taktile
og strukturelle egenskaper. Denne formen for sensibilitet blir ofte
forbundet med kvinners kunst i 1960 og -70 årene. Lippard
så også et slektskap til surrealistiske formspråk
som for eksempel Meret Oppenheims pelskledde tekopp og hårete
og taktile objekter av Salvador Dalí og Yves Tanguy. Men
i motsetning til surrealistene, som var opptatt av å forene
ulike typer bakenforliggende virkeligheter, arbeidet Hesse og Bourgeois
under innflytelse fra Minimalismen og Konseptkunsten hvor mediet
spilte en sentral rolle. I møte med Abstraksjon minus en
er det mediets karakter og kulturelle identitet som fremkaller den
ambivalente opplevelsen av nærvær og motstand.
På -90-tallet ble den kroppsorienterte kunsten oppfattet som
et uttrykk for det postmoderne subjektet, kroppsliggjort og betinget
snarere enn åndelig og universelt. I boken Body Art: Performing
the Subject diskuterer forfatteren kunstprosjekt som på ulike
måter tangerer betrakterens minner om å være en
kropp opp mot et begrep om intersubjektivitet, forstått som
identifikasjon på tvers av kategorier som for eksempel, kjønn,
seksualitet, klasse, etnisitet, etc. I tilegg til performance-kunst
og kunst hvor kunstnerens kropp er visuelt tilstede viser hun til
et bredt spekter av strategier innenfor kunstfeltet. Et eksempel
er Maureen Connors installasjoner fra tidlig -90-tall hvor betrakterens
opplevelser av sin egen kropp og intellektuelle refleksjoner inngår
som en del av kunstprosjektet.
Abstraksjon minus en signaliserer et slikt kroppsliggjort og intersubjektivt
nærvær gjennom å gå dialog med betrakterens
relasjon til dyr via kroppslige fornemmelser. Opplevelsen av verket
som et uttrykk for et individ undergraver i så måte
hundens juridiske status som objekt. Spørsmålet som
reiser seg er hva som legitimerer denne forskjellen når vi
vet at dyr, i likhet med mennesker, deler viljen til liv og evne
til å føle både glede og lidelse, egenskaper
som er moralsk relevante og formelt sett er overordnet forskjeller
som intelligens, etnisitet, kjønn, rase og artstilhørighet.
Gjelsviks arbeid spør med dette etter betrakterens ståsted
- og slik blir vårt engasjement en måte å forstå
kunstverket.
Carol
J. Adams: The Sexual Politics of Meat: A Feminst-Vegetarian Critical
Theory, (Continuum Book, NY, (1990) 2010).
Peta.org: "What's wrong with wearing wool?",
URL: http://www.peta.org/about/faq/Whats-wrong-with-wearing-wool.aspx
Lucy R. Lippard: "Eccentric abstraction", (1966), Art
and Feminism, red. Helena Reckitt, (N.Y, Phaidon Press, 2001), 197-198.
Amelia Jones: Body Art: Performing the Subject, University of Minnesota
Press, Minneapolis, 1997.
|