english
I'm
Sorry, yes I am
Tekst:
Tor Børresen
En
kunstners ego er ganske så treffende og effektivt tematisert
i Ludvik Eikaas sitt bilde Jeg fra 1970. Det må vel bortimot
kunne kalles en moderne klassiker i norsk kunsthistorie. Hans
manisk ekspressive nedkrafsete bokstaver jeg utrykker så
altfor tydelig en kunstners substansielle behov for å bli
"sett" og på å finne sin rettmessige plass
i kulturen. Et bilde på ego til all verdens anskuelse. I
Ingwill Gjelsviks I´m Sorry (utstillingens tittelverk),
skuer man derimot ikke innover mot individets forfengelige behov
av et egosentrum, men utover mot menneskeindividets samvittighet
og empatiske evner.
Som
barn reiste jeg med min familie ofte til vestlandet for å
besøke mine besteforeldre. Etter hjertelig mottagelse på
trappen var det velkommen inn i finstuen for saft og kaker. Alt
var litt annerledes hjemme hos dem sammenlignet med hvordan vi
hadde det på indre Østlandet hvor undertegnede vokste
opp. Salongen var trukket i vinrød velur, bord og skatoll
av mørke tresorter, alskens krims og krams, og i en krok
av stuen sto pumpeorgelet som en blankpolert sort juvel. På
toppen av orgelet stod lysestaker på en kniplingsduk. Hele
huset hadde en stemning av noe uimotståelig, noe lunt, trygt
og godt med en eim av fremmede lukter og farger preget mine sanser.
Litt fra en annen verden, liksom.
Tilbake
til kniplingsduken. Den hadde min bestemor knyttet eller heklet
selv (eller hva det nå heter?). Hun hadde alltid et prosjekt
med tråder. Hvor enn hun befant seg i huset hadde hun en
trådsnelle med hvit tråd og en lapp som på forunderlig
vis ble større og større for hvert sekund. Det var
fascinerende å sitte og se fingrene hennes løpe.
Som en trollkvinne kommanderte hun trådens bevegelser til
den ble til de mest intrikate former og mønstre av knuter
og løkker.
Etter
et atelierbesøk hos Ingwill Gjelsvik befinner jeg meg atter
i en liknende tilstand av fascinasjon og forundring. Dog ikke
av det trygge, gode slaget. Et vell av sorte og grå mønstre,
landskap, figurer og skapninger strømmer i mot meg i disse
filigransarbeidenes myriadiske detaljrikdom på papir. Som
en illusjonist tryller hun frem, med blekk og gråblyant,
intrikate billedflater, som skjuler mer informasjon enn hva de
avslører ved første øyekast. Som en lystfisker
graver i komposten etter meitemark til agn synes Ingwill å
grave i underbevisstheten etter menneskets mørkere historie
for sine motiv. Med makroperspektiv inviterer hun oss til å
trykke nesen ned i slimete illeluktende kompostdynger hvor forfall,
død og forråtnelse gir næring til nytt liv.
Et skrekkabinett av menneskenes onde handlinger og ubehjelpelige
dårskap. Uskyldige ofre ligger på lit de parade til
offentlig beskuelse for herr og hvermansen. Som i laboratorienes
petriskåler med bakteriekulturer vokser det vakre mønstre
frem. Men mønstrene muterer og blir til noe grotesk, lunefullt
og farlig.
Tegningene
får meg til å tenke på Sergei Eisensteins montasjeteorier
fra filmens barndom når hun fremmaner sine dystopier. Han
utviklet den moderne klippeteknikken ved å vise til hvordan
vår hjerne har evnen (persepsjon) til å styres i bestemte
retninger ved å kunne oppfatte ulike meninger og stemninger
ved sammenstillinger av bilder, uten noen opprinnelig og umiddelbar
logisk tilknytning eller sammenheng.
Ved
å appropriere kjente motiv fra historien for deretter sammenflette
tegn, symboler og ornamentikk oppstår det fortolkningsrom
i bildene hvor konnotasjonene synes bevisst styrt gjennom kunstnerens
henvisninger. Ved å sammenstille f.eks. en pussig utseende
liten hund og Sovjetstatens banner (sigd & hammer) går
assosiasjonene i retning av Sovjetunionens tidlige romprogram
og forskningsbikkja Laikas uendelige ferd i romkapselen Sputnik.
Det stakkars dyret befinner seg visst nok et eller annet sted
der ute den dag i dag, 50 år etter utskytningen!
Det
hjelper m.a.o. å kunne sin moderne historie om man skal
gi seg i kast med dekoding og tolkning av billedrebusene og deres
underliggende fortellinger. Informasjon og referanser om vår
moderne vestlige kultur og sivilisasjonens mørkere sider
veves sammen i kakofoniske komposisjoner av tekst, landskap, dyr
og planter.
Det
har gått et stykke tid siden Charles Darwin gjorde sine
funn og dertilhørende studier på Galápagosøyene.
Oppdagelsen av hittil ukjente dyr og arter, ubesudlet av menneskenes
tilstedeværelse, satte han på sporet av artenes opprinnelse,
hvor evolusjonsteoriene og den seksuelle seleksjon ble omtalt.
Menneskeheten
har kommet et godt stykke videre i etterstrebelsen etter selveste
rota på kunnskapens tre siden Darwins dager. Men i følge
kunstneren Gjelsvik kommer ingenting gratis. Lidelse og død,
helvete på jord, er menneskenes selvpåførte
undergangsmelodi. Gjelsvik gir oss innblikk i dette med sine minituøst
tidkrevende og på grensen til ekvilibristiske tegninger.
Kunst om hvordan naturen til enhver tid ofres på forskningens
alter for at vi skal kunne ta oss en tur til månen, kurere
kreft eller sjamponere håret.
Disney har gitt oss Mikke Mus, en artig liten krabat. En lettere
vill, glad og rasende entusiastisk mus som med uendelig mot roter
seg opp i de mest bisarre situasjoner. Med menneskelig adferd
og stoisk tro på seg selv og sine evner gir han blaffen
i konvensjoner og gyver særdeles appetittlig fatt på
livet. Det i seg selv burde nok medføre mer ansvarsfølelse
enn han vanligvis utviser (noe han i de aller fleste tilfeller
heller ikke viser). Hensynstagen, empati, felleskapsfølelse
osv. tilhører ikke musas første prioritet eller
agenda. I Trollmannens assistent (Fantasia 1940) dirigerer han
virtuost naturelementene, som en Leopold Stokowski, med det for
øye å unnasluntre slitsomt arbeide. Resultatet er
kaos (syndeflod). En trollmann, i form av et menneske, må
komme ham til unnsetning for på ny harmonisere universet.
Altså, det er ikke oss, men dyret som skaper disharmoni!?
Vi projiserer egenskaper over på naturen/dyrene, som eksponenter
for egen utilstrekkelighet. Vi omgir oss med hund og katt, gullfisk,
hamster, kanin, hest, kneler osv. Vi lager miljøer og utstillinger,
deler ut rosetter, medaljer og pokaler for disse friserte pudlene.
Med den største selvfølge inngår våre
pelskledde venner i den del av oss som vi kan temme og underlegge
for å stagge det kaos som ellers ville rådet verden.
Hun
har et budskap, Ingwill Gjelsvik. Et budskap så påtrengende
(irriterende...) at undertegnede føler en anelse av skam.
Skam fordi jeg ikke reflekterer grundig nok over mine valg som
forbruker. Skam fordi jeg ikke stiller nok opp for de svake og
lidende, skam fordi skamfølelsen blir en nærværende
psykisk tilstand som krever lindring. Lindringen må komme
som en følge av en kraftig adferdsendring. Endringer som
krever en type handling undertegnede ikke er særlig motivert
for. Jeg er et dyr, en predator som ser på meg selv som
en representant for øverste ledd i en næringskjede
og tar meg således friheter når det gjelder naturens
tilganger.
Som
fluefisker er jeg stadig på jakt etter Salmo Trutta, ørreten.
Jeg elsker spenningen og sporten. Utforske og utfordre naturens
hemmeligheter er særdeles tilfredsstillende for en urbanist
som tråkker hele året rundt i asfaltjungelen. Utfordringen
med å avsløre ørretens daglige meny, etterlikne
denne, overliste fisken, "få tak" (som det heter),
temme dyret, deretter kakke den i hodet med noe hardt, er sammenligningsvis
en tilnærmet følelse close to sex! En liten time
seinere ligger den i stekepanna og freser sammen med litt smør.
Jeg eter kjøtt og fisk med den selvfølgeligste appetitt.
Grønnsaker er kun som garnityr å regne. Jeg benytter
meg dessuten av produkter testet på dyr. Jeg kliner en substans,
pakket i de fineste plastsylindre under armene, for enklere å
tiltrekke meg det annet kjønn (svettelukt er nå en
gang ikke noe særlig når man er på jakt). En
gang predator alltid predator...
Enhver
har dog sine egne referanserammer i relasjonen til natur. Virkeligheten
vil trenge seg på i en eller annen forstand uavhengig av
hvilke preferanser man har eller måtte søke. For
å sitere selvsamme Ludvik Eikaas nok en gang; "Ein
treng ikkje gå ut for å gå inn for noke".
Gjelsviks måte å forholde seg til naturens virkelighet
i kunsten er emosjonell, men hun viser i aller høyeste
grad også en pragmatisk, moralsk og etisk stillingstagen.
Alt liv har krav på samme respekt uavhengig av hvor i næringskjeden
det måtte befinne seg, og en refleksjon rundt ens egne forbruksvaner
og livsførsel bør være like naturlig for oss
som å puste. Og puste, det gjør som kjent allting,
det være seg busk eller kjerring...
Når de ynkelige muterte kreaturene i Gjelsviks dyretegninger
møter våre blikk med sine tallerkenstore våte
øyne oppstår det en ubehagelig følelse av
å se like inn i uendelighetens historiske speil. Speilet
hvor alt reflekteres og slår tilbake. Som en påminnelse
om alt vi har foretatt oss og at ingenting forsvinner, kan gjøres
om, eller kanselleres med et tastetrykk på "delete"knappen.