"En
vrang virkelighet"
I Ingwill Gjelsviks arbeider står vårt refleksive perspektiv
på verden rundt oss sentralt. I lys av fortiden og med tanke
på fremtiden velger vi en blikkvinkel for øyeblikket.
Vi innretter oss i verden med ulike fortolkningsverktøy som
for eksempel teori, religion eller kart for å løse
en oppgave eller skape en mening i tilværelsen.
Men verden fortolket gjennom teorier og forestillinger er ofte annerledes
enn den verden vi opplever fysisk og sanselig.
Det fører til bruddlinjer. En blindsone mellom den fortolkede
og den sansede virkeligheten oppstår.
Gjelsviks arbeider befinner seg i denne blindsonen. Her åpnes
nye rom og sammenhenger som er mindre opplagte enn det rasjonell
tenkning kan tilby oss.
Ingwill Gjelsvik tegner standard tegn og symboler som kors, sirkel
og rektangel. De fyller hun med landskap eller halvt gjenkjennbart
organisk materiale.
I et arbeid av en krans ser vi i bakgrunnen en perspektivtegning
som nærmest drar betrakterens blikk mot en horisont. Blikk
og tanke befinner seg i ulendt terreng.
I en annen tegning av ett halvråttent eple prøver kunstneren
å stoppe eplet, som om det var en hullete sokk.
Et tragikomisk forsøk på å stoppe oppløsningen,
holde verden sammen ved hjelp av godt gammeldags håndarbeid.
Alt kan repareres, som Jokke sa det.
I Gjelsviks arbeider støter en surreal virkelighet mot en
fortrolig virkelighet. Perspektiv og proporsjoner vrenges og vris
på.
Det nære og fortrolige utfordres, det vi tror å kjenne
endrer karakter. Kanskje er dette kunstnerens absurde forsøk
på å redde det som ikke kan reddes.
Bildene konfronterer oss med det vi frykter og er redd for å
møte ansikt til ansikt. En vrang verden av forgjengelighet
og (u)stadig forvandling.
Tekst - Aage Langhelle
Gjelsvik
har invitert Aage Langhelle som gjestekunstner i hennes utstilling,
Langhelle stiller ut ett verk, Whiteout Maps #7.
"A difficult reality" (English text)
In the works of Ingwill Gjelsvik, our reflexive perspective
on the world surrounding us is key. In the light of past times and
reflecting on the future, we choose a perspective of the present.
We settle ourselves in the world with various tools of interpretation
such as theory, religion, or maps, in order to solve a mission or
create meaning in life.
But the world, interpreted through theory and ideas, is often different
from the world we experience physically and with our senses. This
creates fault lines.
A blind zone emerges between interpreted and sensory reality.
Gjelsvik's works inhabit this blind zone.
New spaces and contexts open here that are less obvious than that
which rational thinking offers.
Ingwill Gjelsvik draws standard signs and symbols such as the cross,
the circle, and the rectangle. She fills them with landscapes or
half recognizable organic material.
In a work of a wreath we see in the background a perspective drawing
that almost pulls the viewer's gaze towards a horizon. Eye and mind
both find themselves in rough terrain.
In another drawing, of a half rotted apple, the artist tries to
mend the apple as if it was a worn-out sock. A tragicomical attempt
at hindering decomposition,
holding the world together by way of good, old-fashioned handicraft.
Everything can be mended, as Jokke put it.
In Gjelsvik's works, a surreal world collides with familiar reality.
Perspective and proportion is twisted and torn.
The intimate and familiar is challenged, what we believe we know
changes character. Perhaps this is the absurd attempt of the artist
to rescue what is already lost.
The images confront us with what we fear and are afraid to face.
A problematic world of transience and (in)constant transformation.
Text - Aage Langhelle
Gjelsvik
has invited Aage Langhelle as a guest artist in her exhibition,
Langhelle shows one work, Whiteout Maps #7.
|