|
|
|
|
Still
Life - Det lille bedrag? II
Møre og Romsdal Kunstsenter, Molde 2015
|
|
 
Did
I Know, 2 10, 21 x 30cm, digitalltrykk/digital
print
|
Utstillingen
er støttet av/The exhibition is supported by Billedkunstnernes
Vederlagsfond
|
|
Still
Life - Det lille bedrag? II
Ingwill Gjelsvik arbeider med en rekke forskjellige teknikker, som
hun kombinerer slik at de sammen sirkler inn et tema, ofte knyttet
til det hverdagslige.
Stillebenmaleriet danner en tydelig klangbunn for Gjelsviks arbeider.
Mimesis, eller bedriegertje - det lille bedrag - var
sentralt i arbeidet til mange av de nederlandske malerne på
16- og 1700-tallet. Særlig vanitas-maleriet,som gjennom symbolske
henvisninger til tidens gang var en moralsk påminnelse til
betrakteren om alle tings forgjengelighet og nytelsens nytteløshet,
danner en viktig referanse for Gjelsviks verk.
I utstillingen på Møre og Romsdal kunstsenter vil publikum
møte et overdådig oppbygd stilleben inne i et terrarium
av glass, der kunstneren vil gjøre et konkret men samtidig
surrealistisk forsøk på å "stoppe"
forfallet og holde verden sammen ved hjelp av både godt gammeldags
broderi og moderne kjøleteknikk.
Parallelt med installasjonen vises også tegninger og collager
der det klassiske stillebenmotivet videreføres, men der den
tradisjonelle allegoriske symbolikken utfylles med kunstnerens eget
symbolske univers.
I
en utstilling som kombinerer humor med et alvorlig tema vil kunstneren
gjøre et forsøk på å redde det som
ikke reddes kan.
Stiller
ut frukt som råtner, Vera
Henriksen i Romsdals Budstikke http://www.rbnett.no/kultur/article10690815.ece
Foto av bilder Øystein Thorvaldsen/Foto i
galleriet Dordi Strøm Assistenter: Dagfinn Fjelddalen og
Dordi Strøm
|
|
Still
Life - The little deception? II
Ingwill Gjelsvik works with several different techniques, combining
them to encircle a common theme that is often tied to everyday
life.
The
still life painting provides an evident sounding board for Gjelsvik's
works. Mimesis, or "bedriegertie" - the little deception
- was central to the work of many Dutch painters of the 16-1700s.
Especially, the vanitas painting that used symbolic allegories
to the passage of time as a moral reminder to the viewer of the
impermanence of all things and the futility of pleasures, for
an important reference for Gjelsvik's work.
In
the exhibition at Møre og Romsdal art center, the public
encounters a lavishly constructed still life within a glass terrarium,
where the artist makes a concrete but also surrealistic attempt
to halt decay and keep the world together through old-fashioned
embroidery as well as modern refrigeration technology.
In
parallel with the installation, the exhibition also shows drawings
and collages that continue the still life motif, but where the
traditional allegoric symbolism is extended bu the artist's own
symbolic universe.
In
an exhibition that combines humor with a serious theme, the artist
attempts å "save what can not be saved".
"Exhibits
rotting fruit" Vera Henriksen, Romsdals Budstikke http://www.rbnett.no/kultur/article10690815.ece
Photos of works: Øystein Thorvaldsen/Photos from the gallery:
Dordi Strøm. Assistants: Dagfinn Fjelddalen, Dordi Strøm
|
|
|
A
Still Life of a Still Life of a Still Life,
150 x 230cm, fotocollage/Photo collage
|
|

|
|
Comfy
Hood Application, 75cm x 110cm, blyanttegning/pencildrawing
|
|
Comfy
Hood Application, 75cm x 110cm, blyanttegning/pencildrawing
|
|
 
Detalj/Detail
|
|
|
|
Kors/Cross,
30cm x 60cm, blyanttegning/pencildrawing 2013
|
|

Did
I Know, 21 x 30cm, digitalltrykk/digital print
|
|
Still
Life - Det lille bedrag, 80cm x 105cm, blyanttegning/pencil
drawing
|
|
Drawing
Study , 100 cm x 210 cm, blyanttegning/pencil
drawing
|
|
Detail/detalj
|
|
|
|
The
More Time Passes, The More I'm Sorry About it,
88cm x 122,5cm, blyanttegning/pencil drawing
|
|
Nest, 88cm x 122,5cm,
blyanttegning/pencil
drawing
|
|
Still Life with Fruits, 150 x
210cm, sokkelkasse, glass-terrarie, kjøleaggregat og frukt/Plinth
box, glass terrarium, cooling unit and fruit
|
|
|
|

Detaljer/Details
|
|