HOME
- CV - ARBEIDER/WORKS -
TEKST/TEXT |
|
|
|
"Berettelse
fra et intensivt forløp"/"Report from an intensive
sequence of events", Trafo Kunsthall/Trafo Art Hall, kunsthallen,
Asker 2020 |
|
|
|
Enkeltkunstverk
fra utstillingen kan ses her/View works from the exhibition here: fotocollage/photocollage
- foto/photo |
|
Utstillingen
er støttet av Kulturrådet og Statens Utstillingsstipend/The
exhibition is supported by Norwegian Cultural Council, project grant and
Exhibition grant, Regional project funds for visual arts
|
Berettelse
fra et intensivt forløp
I
"Berettelse fra et intensivt forløp" undersøker
Ingwill Gjelsvik muligheter for å komme nærmere forestillingen
om det naturlige. Hun styrer blikket innover og ned mot det som
befinner seg i underverden, det som ofte blir oversett og er vanskelig
å sanse. Ut ifra dette trer nye landskap frem. Tankeforstyrrelser
i forestillingene og forventningene om hva natur er og hva som er
naturlig - og for hvem er en tilbakevendende tematikk i hennes kunstnerskap.
I
utstillingen utgår Ingwill Gjelsvik fra det som innen psykologi
kalles for kognitiv dissonans, den ubehagelige tilstanden som kan
oppstå når tanker og verdier ikke stemmer overens med
det vi gjør. Denne dissonansen utgjør drivkraften
for Gjelsviks kunstneriske undersøkelse - ubehaget i å
aldri klare å komme nær nok, hverken i tanke eller handling.
Gjelsvik omdefinerer steder hun oppsøker eller snubler over
i hverdagen. Ved enkle grep blir de til "egne rom", som
blir påført fysiske endringer, som lag på lag
i mørkerommet, i collager med klipping og liming og bruk
av kartnåler, plisseteknikk og flammetegning på foto,
blyanttegning og filting av hundehår. Det er blitt et ritual
for å bearbeide både tanker og materiale.
Collagemetoden
er en lekfull prosess der intuisjon får en betydelig plass
i arbeidet. I de analoge fotocollagene tar Ingwill Gjelsvik i bruk
sine tekstilkunnskaper. Håndverket i utformingen abstraherer
og distraherer avbildningene. Det gir et irrasjonelt uttrykk slik
at man ser og opplever annerledesheten. Gjelsvik klipper mønsterdeler
fra fotoer med avbildninger av kroppens innside - hun vrenger innsiden
utenpå - tanken er forestillingen om å kunne ikle seg
naturen, komme nær nok til å bli omsluttet og beskyttet.
Arbeidene
ligger i blindsonen mellom det fortolkede og det fysisk sansede,
det gir uttrykk for sammenhenger bortenfor det rasjonelle. Det nære
og fortrolige utfordres, det man tror seg å kjenne endrer
karakter. Ingwill Gjelsviks ritualer åpner opp for transformasjon
og i dette oppstår en annerledes og ny blikk/verden.
Utstillingen
er en installasjon som endrer rommets karakter fra hvit kube til
en totalopplevelse hvor en blir omsluttet av monumentale bilder,
iscenesatt ved å "tapetsere" veggene med håndspålagt
grafitt på finerplater. Platenes naturlige mønster
og variasjoner i overflaten trer frem gjennom grafittens grålige
fargeklang. Objekter i rommet og vitrinebord med tekster, fotoer
og bøker i småformat blir til fotnoter i Ingwill Gjelsviks
berettelse fra et intenst forløp.
|
|
Report
from an intensive sequence of events
In the "Report from an intensive sequence of events",
Ingwill Gjelsvik explores opportunities of approaching the notion
of the "natural". She directs her gaze inwards and down
towards what resides in the underworld, that which is often overlooked
and hard to perceive. From this, new landscapes emerge. Disrupting
the assumptions and expectations of what the nature of "nature"
and the natural actually constitutes - and for whom, is a recurring
theme in her oeuvre.
In this exhibition, Ingwill Gjelsvik starts out from what psychology
terms "cognitive dissonance", the uncomfortable condition
that may occur when our thoughts and values do not correspond with
our actions. This dissonance constitutes the driving force for Ingwill
Gjelsvik's artistic investigation - the discomfort of never being
able to get close enough, whether in thought nor in action.
Gjelsvik redefines the locations that she seeks out or stumbles
upon in everyday life. Through simple interventions, they become
"individual rooms", subjected to physical changes such
as placing layers upon layers in the darkroom, cutting and gluing
together collages with map pins, pleating photos and flame drawing
on them, pencil drawing and felting dog hair. The work becomes a
ritual to process thoughts as well as materials.
The
collage method is a playful process where intuition is given a significant
place in the work. In the analog photo collages, Ingwill Gjelsvik
invokes her textile knowledge. The craftsmanship in the design abstracts
and distracts the images. This creates an irrational expression
that enables one to see and experience the otherness. Gjelsvik cuts
out pattern parts from photos of the body's inside - turning the
inside out - with the notion of being allowed to clothe oneself
in nature and get close enough to be enveloped, and protected.
The
works reside in the in the blind zone between the interpreted and
the physically sensed, expressing connections beyond rationality.
The close and intimate are challenged, what one thinks one knows
changes character. Ingwill Gjelsvik's rituals allow transformation,
and in this a different and new perspective/world arises.
The exhibition is an installation that changes the character of
the room from a white cube to a total experience where the viewer
is surrounded by monumental images, mounted on walls covered with
hand applied graphite on plywood. The plywood sheets' natural pattern
and surface variations shine through the greyish tone of the graphite.
Objects in the room and display tables containing texts, photos,
and small format books supply annotations to Ingwill Gjelsvik's
report from an intense sequence of events.
|
|
Fotodokumentasjon/Photo documentation: Øystein Thorvaldsen
|
|
|
Det andre rommet/The Other Room H:
147,5cm x B: 262cm fotoprint fra svart/hvitt analogt fotocollage/Print
from B/W analog photo collage
|
|
Høyre/Right Snittet, modell I/The Cut, Model
I H:305cm x B:147,5cm analogt svart/hvitt fotocollage montert med
kartnåler/Analog B/W photo collage with map pins
|
|
Blikket/The Gaze H: 147,5cm x B:
305cm analogt svart/hvitt fotocollage med sorte pins og hvit polyestertråd/Analog
B/W photo collage with black pins and white polyester thread |
|
|
|
Snittet, modell II/The Cut, Model II H:150cm x B:315cm
x D:5cm Analogt plissebrettet svart/hvitt fotocollage med noe utskjæring/Analog
pleated B/W photo collage with cutouts |
|
Vitrinebord
med analoge fotoer og bok/Display table with analog photos and book |
|
Brent/Burnt
H:96 x B:91cm, flamme brent plissebrettet analogt svart/hvitt fotocollage
montert med splittbinders/Flame burnt, pleated, analog B/W photo collage
monted with split binders |
|
Natt/Night H:29 x B:39cm Serie flammetegninger på
analoge foto/Series of flame drawings on analog photos - Heksekost, Taphrina
betulina H: 42cm x B: 59,5cm Blyanttegning på papir/Pencildrawing
on paper |
|
|
|
Berettelse
fra et intensivt forløp/Report from an intensive sequence of events
H:150cm x B:240cm fotocollage montert med kartnåler/Photo collage
with map pins |
|
Et
annet sted/Another Place H:100cm x B:160cm Fotoprint fra svart/hvitt
analogt fotocollage/Print from B/W analog photo collage |
|